Geen objecten gevonden

Maak kennis met Frank

Publicatiedatum: 01-09-2022

Frank is BAIA. Oftewel business adviseur op de afdeling informatisering & automatisering van Elkien. Samen met zijn collega’s zorgt hij er onder andere voor dat de ruim 190 medewerkers van Elkien dagelijks zo gestroomlijnd en gemakkelijk mogelijk met elkaar kunnen samenwerken. Het doel is om huurders van Elkien een optimale dienstverlening te bieden. Wat dit precies inhoudt en hoe het is om op deze afdeling te werken, lees je in deze blog van Frank.

Wie is Frank?

Frank Rompcik is 52 jaar en woont in Eelde, op driekwartier rijden van het kantoor in Heerenveen. Een afstand die hij er, op de dagen dat hij niet thuiswerkt, graag voor over heeft. Frank: “Voordat ik bij Elkien kwam, werkte ik bij een softwareleverancier. Ik had klanten door het hele land en maakte veel kilometers en lange werkdagen. Daar was ik op een gegeven moment wel klaar mee. Bovendien zocht ik meer verbreding in mijn vakgebied en dat vond ik bij Elkien!”

Tussen techniek en werkvloer

“Toen ik in 2018 als functioneel beheerder bij Elkien begon, werkte de afdeling nog als een traditionele ICT-afdeling. Daar lopen mensen rond die een monitor voor je aansluiten of die een kabel voor je trekken. Sindsdien is er veel veranderd. Er was er onder andere behoefte aan functioneel beheer en advisering richting de werkvloer op het gebied van gebruik, optimalisatie en aanschaf van applicaties. Onze afdeling kreeg een nieuwe invulling, het netwerkbeheer en het  beheer van de infrastructuur werden extern uitbesteed en wij als functioneel beheerders werden BAIA’s. Als BAIA bewegen we ons tussen ICT en de werkvloer. De naam van de afdeling veranderde toen in informatisering & automatisering".

Technologie vereist continue aandacht

Technologie speelt een grote rol in onze organisatie en vereist continue aandacht. Frank somt op: “Als BAIA kijken we structureel naar de impact van aangekondigde wijzigingen of releases van applicaties. Zo maken we testscripts, analyseren, reproduceren en melden we fouten in de testomgeving. Ook kijken we goed naar wanneer we wijzigingen en releases doorvoeren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat we dit buiten kantoortijden doen, zodat collega’s of huurders daar zo weinig mogelijk van merken. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat onze collega’s weten wat er wijzigt. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan en kunnen ze onze huurders goed blijven helpen.”

Vraag gestuurd werken

De afdeling is daarnaast bezig met de veranderende rol binnen Elkien. Als het gaat over functionaliteiten willen we bijvoorbeeld vraag gestuurd gaan werken. We kijken steeds naar de behoefte en vragen van de organisatie en geven dan advies. Wat heeft de werkvloer nodig en welk pakket past daar dan het beste bij? Frank geeft een voorbeeld: “Onze projectleiders sociaal hebben vragenlijsten van bewoners als we aan de slag gaan met hun woning. Zij vroegen ons of het verwerken ervan efficiënter kon. Dit gebeurde namelijk allemaal nog handmatig. Van het invullen tot het overzetten in een Excel en het inscannen voor ons document management systeem. We stelden toen de applicatie voor die onze technisch adviseurs ook gebruiken bij het muteren van een woning. Toen bleek deze applicatie, met een aantal kleine aanpassingen, ook geschikt voor de vraag van de projectleiders sociaal. De uitkomsten van de vragenlijsten staan straks direct in het systeem. Omdat we het hele applicatielandschap overzien, kunnen we slimme oplossingen bieden. Dit klinkt allemaal vrij logisch, maar volgens Frank zit juist dáár de meerwaarde voor de organisatie.

Digitale transformatie

“Een van de grootste uitdagingen in mijn werk is om de snelheid van de digitale veranderingen en ontwikkelingen in de pas te houden met de organisatie. We noemen dit de digitale transformatie. Een mooi voorbeeld hiervan is dat er ook huurders zijn zonder computer. Deze mensen kunnen we niet buitensluiten. Ons credo is daarom: digitaal tenzij. Daarom onderzoeken we hoe we onze communicatiekanalen met elkaar kunnen verbinden. Zodat het niet uitmaakt of je belt, chat, mailt of via het huurdersportaal wordt geholpen. Intern hebben we voor een deel dezelfde uitdaging. Er zijn ook collega’s die digitaal minder vaardig zijn. Die helpen we graag zich te ontwikkelen. Ook is het belangrijk dat we ons realiseren dat het digitaliseren van werkzaamheden meer tijd oplevert voor maatwerk voor de klant als dat nodig is. Ik hoop dat ICT uiteindelijk niet meer wordt gezien als een horde die je onderweg moet nemen, maar als iets dat samen met jou aan de start staat.”

Eigen werkgeluk

Als Frank naar zijn eigen werkgeluk kijkt dan zit dat voor hem in het oplossen van problemen voor mensen. “Ik ben bijvoorbeeld heel blij als we iets voor elkaar krijgen dat eerst niet werkte of als we iets wijzigen of ontwikkelen waardoor iets veiliger, beter of sneller werkt. Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk dat ik met mijn collega’s kan lachen. We hebben als teams onze eigen subdoelen en verbinden daar een soort competitie aan. Afhankelijk van het resultaat gaan we bijvoorbeeld samen iets leuk doen. Laatst hebben we bijvoorbeeld karaoke gedaan. Halen we de target niet, dan doen we een klein prijsje. Bijvoorbeeld een gevulde koek bij de koffie”.

 

Deel deze pagina