Wij voeren vanwege de maatregelen alleen spoedreparaties uit. Wilt u weten wat we wel of niet meer doen?

 

 

Klik dan hier voor meer informatie over onze aanpassingen

Dirk, wijkcoach in Sneek

Publicatiedatum: 08-12-2021

Maak kennis met onze wijkcoach Dirk Adema. Dirk is 52 jaar oud (of jong) is getrouwd en heeft twee zonen. Hij werkt al dertig jaar bij woningcorporaties. Belangrijk in zijn werk vindt hij laagdrempelig contact met huurders. Hij helpt ze met plezier bij het oplossen van problemen of kijkt eens om het hoekje om te kijken hoe het met iemand gaat. Hij vindt wijkcoach zijn het mooiste wat er is. In dit interview vertelt Dirk waarom.

“Omdat ik voor de meesten geen vreemde ben, delen ze hun verhaal vaak makkelijker met mij”

Wat is jouw rol als wijkcoach?
“Als wijkcoach in Sneek ben ik als het ware de oren en ogen van onze thuiscorporatie in de wijk. Ik zorg ervoor dat onze woningcomplexen en bijhorende buitenruimtes schoon én veilig zijn. Daarnaast kunnen huurders met vragen over hun woning of over wat er speelt in hun wijk bij mij terecht. Dit kan verschillen van vragen over onderhoud tot persoonlijke vragen. Ook kunnen bewoners overlast bij mij melden. Ik ga altijd het gesprek met de huurder aan. Het contact houd ik daarbij zo laagdrempelig mogelijk. Op deze manier hoop ik dat huurders makkelijker delen waar ze mee zitten en niet te lang blijven rondlopen met hun probleem. Huurders mogen me daarom altijd bellen, mailen of zelfs whatsappen. Maar ik wandel ook regelmatig door de buurt of bel eventjes aan om te kijken hoe het met de mensen gaat.”

Hoe ziet een dag als wijkcoach eruit?
“Ik begin mijn dag meestal op kantoor. Dan lees ik mijn e-mails en drink ik een bakje koffie met onze vrijwilligers. Afhankelijk van de vraag, pakken zij verschillende klussen op in de wijken. We plannen dan samen wat de groep vrijwilligers die dag gaat doen. Als zij vervolgens op pad gaan, begin ik rond half 10 aan mijn eerste spreekuur. Dit spreekuur houd ik van maandag tot donderdag; altijd op vaste tijden en op verschillende locaties in de wijken. Zo kunnen mensen gemakkelijk in hun eigen buurt met vragen bij mij terecht. Na het spreekuur handel ik eventuele nieuwe klachten af. Daarna ga ik zelf ook de wijk in. Ik spreek mensen aan, houd toezicht en bel aan bij nieuwe huurders om kennis te maken. Of ik bel aan bij mensen die ik al een tijdje niet gezien heb. Ook praat ik als dat nodig is met externe instanties. Hierbij kun je denken aan gemeenten, buurtteams of de wijkagent.

Wat voor situaties kom je tegen?
“Dit verschilt per dag. Het kan een onderhoudsvraag zijn over een woning, tuin of buitenruimte. Soms komt er een melding van overlast of vernieling. Maar ook eenzaamheid komt voor. Gelukkig kan ik verschillende dingen doen. Vaak merk ik dat een gesprek al helpt. Omdat ik voor de meesten geen vreemde ben, delen ze hun verhaal vaak makkelijker met mij. Ik geloof ook dat het voor mensen belangrijk is een vast gezicht te hebben. Iemand die ze vertrouwen. Hierdoor kunnen we tijdig signaleren en hoeven problemen zich niet op te stapelen. Ik merk dat ik het snel signaleer als iemand eenzaam is omdat ik echt bij de mensen over de vloer komt. Dan probeer ik verbinding te zoeken met bijvoorbeeld het buurtteam. Ik heb korte lijntjes met verschillende teams. Op die manier werken vind ik erg plezierig. Want hoe beter we samenwerken, hoe beter het voor onze huurders is. Dat weet ik zeker!”

Wat zijn de mooie en lastige situaties die je tegenkomt tijdens een werkdag?
“Een mooi voorbeeld vind ik het onderhoud van de tuinen. Dit is verantwoordelijkheid van de huurder. Maar er zijn mensen, vaak ouderen, die dit zelf niet meer goed kunnen. Ik probeer dit tuinonderhoud dan samen met vrijwilligers op te pakken. Of we zoeken samen met medebewoners naar een oplossing. Als we samen aan de slag gaan, werkt dit aanstekelijk. Je ziet dan ineens meer mensen in de tuin aan de slag gaan. Zo doen we samen iets voor de buurt. En het is heel mooi om te zien hoe blij mensen daarvan worden. En natuurlijk zijn er ook lastige situaties. Maar ook daar ben ik voor. Ik denk in oplossingen en vind het prachtig als betrokkenen bij bijvoorbeeld een burenruzie weer met elkaar in gesprek gaan”.
 

“Ik zoek de mensen op, niet iedereen komt uit zichzelf naar je toe”

Wat geeft jou het meest voldoening?
“Heel simpel: als dingen opgelost zijn dan ben ik blij. En ik blijf het bijzonder vinden om contact te leggen met mensen. Sommige instanties komen moeilijk binnen bij de mensen. Het komt vaak voor dat ze de deur niet eens open doen als er iemand aanbelt. Ik ga dan vaak langs en roep even wat door de brievenbus. Vaak gaat de deur dan juist wel open. Dat vind ik mooi. En daarnaast zoek ik de mensen ook echt wel op, want niet iedereen komt uit zichzelf naar je toe. Maar dat doe ik graag. Wijkcoach is het mooiste vak dat er is. Echt waar.”
 

 

 

Deel deze pagina